יצירת קשר

מלאו פרטים בטופס

לפרטים, חייגו: 072-3385505 ליצירת קשר >>

כללי בטיחות לנהיגה בחורף

רכב נוסע בגשם

חורף – גשמי ברכה שוטפים את הנחלים, מרטיבים את האדמה בשדות, מזינים את הצמחים ומחליקים את הכבישים.

העונה הגשומה והקרה, לה כולנו מחכים כל שנה, מהווה גם סכנה לנהגים וגורם מגביר תאונות.

בשנת 2017, בחודשי החורף, נרשמו 64 הרוגים בתאונות דרכים, עם חודש ינואר הקטלני ביותר שהיה בארבע השנים האחרונות.

בנוסף לגשם, עננות, ערפל ולעתים אף קרח על הכבישים יוצרים סכנות נוספות לנהגים.

נפרט כאן איך להכין את עצמכם ומכוניתכם לחורף בטוח יותר.

הכינו את רכבכם לחורף

לפני שמתחיל החורף, וודאו שהכנתם את הרכב כראוי.

הכנה מתאימה תמנע תאונות ותקלות העלולות לקרות בגלל תנאי החורף.

להלן הדברים שדורשים בדיקה טרם הגעת הגשמים:

צמיגים

הקשר הישיר בין הרכב לכביש.
צמיג פגום עלול לגרום לתאונה ולתוצאות כבדות, במיוחד בחורף כאשר התנאים קשים יותר.

להלן כמה דברים שרצוי לבדוק בכל עת ובמיוחד לפני החורף:

  • לחץ אוויר – אחת לשבועיים יש לבדוק את לחץ האוויר בגלגלים, ולנפח בהתאם להוראות יצרן הרכב.
    לחץ נמוך בצמיגים עלול להוביל לסטייה ואיבוד שליטה על הרכב.
    הוראה זו תקפה לכל השנה אך מקבלת משנה חשיבות בחורף הישראלי בו לפעמים מפציעה השמש ומחממת פתאום.
    המעברים החדים בין חום לקור יכולים לגרום לשינויים בלחץ האוויר בצמיגים ועל כן חשיבות הווידוא בכל שינוי מזג אוויר ואחת לשבועיים.
  • שחיקה – בחודשי הקיץ, כאשר האספלט מתחמם, הצמיג נחשף לשחיקה מוגברת.
    תנאי היובש השוררים עלולים לגרום לסדקים ובקעים בדופנות הצמיג.
    אי לזאת, יש לבדוק את תקינות הצמיג לפני החורף כאשר אחיזת הצמיג בכביש פוחתת בשל הגשמים.
    חריצי הצמיג צריכים להיות 5-8 מ"מ לעומק.
    אם עומק החריצים ירד מתחת לארבע מ"מ יש להחליפו.
    צמיג בן יותר משש שנים דורש החלפה, את תאריך הייצור אפשר למצוא בצדו של הצמיג.
  • התאמה – רכשו צמיגים תקינים, איכותיים ע"י עוסקים מורשים בלבד. איכות הצמיג חשובה לבטיחותו.
    הקפידו גם להתאים את הצמיג על-פי הוראות היצרן.
    לפני החורף, בדקו את הצמיג וודאו שאין בו חתכים, בקעים, בליטות, חוטים בולטים וכן שעומק החריצים תקין.

בלמים

כשיורד גשם הכביש לעולם יהיה חלק יותר.
אי לכך חשוב לבדוק את בלמי הרכב טרם החורף.
ראות לקוי כתוצאה מעננות וערפל היא גורם נוסף העלול ליצור מקרה בו נדרשת בלימת חירום.

ישנן שתי דרכים בהן אפשר לבדוק את תקינות הבלמים:

  • בדיקה עצמית – בכביש ריק, וודאו היטב שאין מכוניות מאחוריכם, בצעו בלימת חירום.
    אם הרכב "נסחב" לצדדים יש לבדוק מיד את הבלמים אצל בעל מקצוע מוסמך.
    כמו כן קושי בבלימה כשהרכב עמוס מעיד על אי תקינות הבלמים.
  • בדיקה שגרתית – "טסט", כמו שאומרים, הנערך אחת לשנה, בודק את תקינות בלמי הרכב.

בנוסף רצוי לוודא שברכבכם מותקנות מערכות בלמים למניעת איבוד שליטה.
ישנן שתי סוגי מערכות:

  • מערכת ESP – מערכת בקרת יציבות שתפקידה לבלום את הרכב בעת איבוד שליטה.
    המערכת מזהה שחלקו הקדמי של הרכב מאבד שליטה ומפעילה את בלמי הרכב בזמן שהיא מפסיקה את פעולת המנוע לשברי שניות.
  • מערכת ABS – מערכת שליטה בבלימה.
    המערכת מזהה בלימה חזקה ושוברת אותה לבלימות קצרות ומדודות ומונעת נעילת גלגלים וכך איבוד שליטה על ברכב.
    המערכת מסייעת לנהג לשמור על היגוי בעת בלימה חזקה.
    להפעלה נכונה של המערכת חשוב מאוד שלא ללחוץ על הבלם לפרקים אלא לחיצה רצופה ואחידה, בלי להוריד את הרגל מהדוושה, עד לעצירה מוחלטת של הרכב.

אורות

אורות הרכב חשובים במיוחד בחורף כאשר אנו חייבים להדליק אורות גם ביום.
עננות, ערפל וגשם משפיעים על יכולת הראות של הנהג ולכן האורות חשובים במיוחד בכדי לזהות רכבים אחרים.
בעזרת אדם נוסף, בדקו שכלל האורות ברכב עובדים, גם אורות הבלימה והאיתות.
אם יש צורך החליפו נורות. בכל מקרה, רצוי לנקות את כיסוי הפנסים טרם העונה בשביל לשפר את איכות האור.

מגבים ומתזים

מגבי הרכב עשויים גומי שנוטה להתייבש בחום הקיצי, ואז במקום לנקות את הלכלוך מהשמשה הם רק מורחים אותו.
בדיקה קלה וקצרה של התזת מים והפעלת המגבים תעיד על יכולתם. אם המגבים פגומים קנו חדשים, זה לא יקר.
המתזים עלולים להיסתם באבק וחול שנצבר בקיץ כאשר הם אינם פועלים.
בעזרת כלי דק, ובעדינות, ניתן לפתוח את הסתימה.
וודאו כי יש מספיק מים במיכל המתזים, שכן במקרים שבוץ ניתז על השמשה נדרשים המתזים בשביל להבטיח את פעולת המגבים.

מערכת חימום והפשרת אדים

בחוץ קר ובאוטו חם והחלונות מתכסים באדים.
זהו מקרה העלול להוות סכנה באין מערכת להפשרת האדים.
אם המערכת לא עובדת כנדרש נסו להפעיל את המזגן על השמשה, במקרה יותר חמור פתחו חלון לכמה דקות.
בכל מקרה, יש להיפטר מהאדים טרם הנסיעה.

ציוד חירום: ציוד אזהרה והחלפת צמיג

במקרה של תקלה, בכל עונות השנה, נדרשים הכלים הקבועים הרכב בשביל להבטיח את בטיחותכם, במיוחד בחורף כשהראות פחותה.
קודם כל יש לוודא את סימני האזהרה – משולש ואפוד זוהר.
כמו כן רצוי שיהיו בידיכם כבלים להתנעת הרכב, במקרה שהמצבר מפסיק לעבוד.
ציוד להחלפת גלגל הוא חובה בכל רכב, ע"פ חוק.
מגבהה (ג'ק), מפתח גלגלים, מפתח מנואלה לג'ק וגלגל רזרבי (מנופח כראוי ע"פ הוראות היצרן) מגיעים עם קניית רכב חדש.

סדר הפעולות הנכון בעת החלפת גלגל

  • אותתו לעצירה בשולי הדרך, במקום בטוח וישר ככל הניתן, והפעילו אורות אזהרה.
    הכניסו להילוך חנייה והרימו את הבלם הידני.
  • לבשו אפוד זוהר והציבו את משולש האזהרה מרחק של 6 מטרים מאחורי הרכב, בשולי הדרך במקום בולט.
  • הוציאו את הגלגל הרזרבי והניחו הרחק מהתנועה. קחו אתכם את מפתח הגלגלים, הג'ק והמנואלה.
  • שחררו את הברגים לפני הרמת הרכב. כדאי להשתמש במשקל גופכם בשביל ברגים קשים.
  • הכניסו את הד'ק מתחת לרכב בחלק הקרוב לתקר.
  • הרימו את הרכב בעזרת הג'ק ושחררו לגמרי את הברגים.
    הניחו את הברגים במקום שמור שלא יאבדו.
  • הורידו את הגלגל התקור והניחו מתחת לרכב באופן נגיש.
    עכשיו אפשר להכניס את הגלגל הרזרבי ולהבריג את הברגים מספיק כדי שלא ייפלו, אין צורך להשתמש במפתח.
  • הורידו את הרכב בעזרת הג'ק. השתמשו במפתח כדי להבריג את הברגים בהדיקות.
  • סעו לצמיגאי מוסמך בשביל להחליף את הגלגל הנקור.
    לא להתמהמה! חשוב לבצע זאת כמה שיותר מהר ולא לסוע על הרזרבי.

הכנות חשובות לפני תחילת הנסיעה

 לפני שמכניסים להילוך ומתחילים בנסיעה, חשוב מאוד לבצע כמה פעולות פשוטות כדי להבטיח נסיעה בטוחה בחורף:

  • הפשרת אדים – אחרי שהמנוע מתחמם מעט, הפעילו את מערכת הפשרת האדים ושמרו על שמשה נקייה וראות טובה לנסיעה.
    ניתן להשתמש במטלית בד יבשה לניגוב האדים.
  • טמפרטורה ברכב – חלונות סגורים וחימום יוצרים סאונה על גלגלים והנהג יהיה ישנוני במהרה.
    אל תתנו לקור הרכב להפחיד אתכם, תנו לו להתחמם במשך כמה דקות של נסיעה בעזרת חימום עדין מהמזגן וחום גופכם.
    אם נוצרת תחושת מחנק ברכב, פתחו פתח צר בחלון בשביל להזרים מעט אוויר רענן פנימה ותשמרו על ערנות.
  • הסרת לבוש עודף מילדים – הורים, ילדים עטופים בשכבות של סוודרים ומעילים מקבלים הרבה נפח עודף שעלול להוות סכנה, שכן חגורות הבטיחות לא יפעלו כראוי.
    הורידו את הלבוש המסורבל ובדקו שחגורות הבטיחות מהודקות היטב לגוף הילדים לפני הנסיעה.

סע לאט, סע לאט

אל תתנו למחשבות לרוץ, בחורף יש לנהוג בזהירות יתרה ובערנות מוגברת. בכל נהיגה, שימו לב לכללי הבטיחות הספציפיים לנהיגה בחורף:

  • סע לאט – כבישים רטובים וחלקים הם הסכנה הראשונה בנהיגה בחורף.
    הפחתת המהירות תמנע סכנות החלקה ותאונות. בצעו פניות עדינות יותר, הימנעו מתנועות הגה פתאומיות וכך איבוד שליטה על ההיגוי.
    וגם, האצה מהירה ופתאומית יכולה לגרום להחלקת הגלגלים ואיבוד שליטה.
    אל תדאגו, לא יתחילו בלעדיכם.
  • הדליקו אורות – גם ביום, בין הראשון לנובמבר ועד השלושים ואחת במארס, ע"פ חוק.
    בכל מצב בו הראות לקויה – קרי ערפל, עננות נמוכה או גשם כבד – הדליקו את האורות בכדי שתיראו למרחק וגם תעזרו לנהגים אחרים לנהוג בבטחה.
  • שמרו על מרחק – מלבד האטת מהירות הנסיעה, חשיבות יתרה לשמירת מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם בנסיעה.
    הימנעו מבלימות פתאומיות ועקיפות מהירות כשהכביש חלק ותנאי מזג האוויר גרועים.
    על כביש חלק מרחק הבלימה גדל בשל החלקת הגלגלים על האספלט.
    במקרה חירום אל תשכחו איך לבלום נכון עם מערכת ABS – ללחוץ על הדוושה באופן רציף, בלי להוריד את הרגל מהבלם עד לעצירה מוחלטת.
  • הולכי רגל – בחוץ סוער, גשום, אולי אפילו ערפל וחשוך.
    רכבים אחרים קלים יותר לזיהוי מהולכי רגל.
    בנסיעה בשטח מגורים, בעיר או בכפר, בכל מקום בו עלולים להיות הולכי רגל, הקפידו על יתר זהירות וערנות!
    הולכי רגל קשים לאיתור, מכוסים במטריות ועטופים במעילים, בטח כשמזג האוויר סוער.

איך להתמודד עם תופעות החורף?

רוב השנה תנאי מזג האוויר נוחים לנהיגה.

בחורף, תופעות שונות פוקדות אותנו לתקופה קצרה:

  • גשם ראשון – היורה, למרות היותו גשם מבורך, מהווה סכנה לנהגים.
    אבק, שמנים ולכלוך שהצטברו במשך השנה על הכביש עולים לפני השטח ועושים את הכביש לחלק במיוחד.
    כללי הבטיחות שהוזכרו לעיל חלים ביתר תוקף.
    הקפידו בעיקר על מרחק נכון, מהירות נמוכה יותר וכמובן ערנות מוגברת.
  • שלוליות – שלוליות גדולות הן מסוכנות ביותר שכן אין לדעת את עומקן והאם הן מסתירות בורות.
    אם ניתן, עקפו את השלולית לאט ובטוח. בנסיעה דרך שלולית האטו ושמרו על הילוך נמוך.
    בהגה ישר, נסיעה קדימה במהירות קבועה ובביטחון סעו דרכה, בלי האצה או בלימה.
    נסיעה אטית ומדודה תמנע גלים היכולים להציף את הבלמים, או גרוע מכך את המנוע.
    כשיצאתם מהשלולית בלמו בחדות מספר פעמים בדי לנער את המים מרפידות הבלמים.
  • גשם כבד – לעתים נדירות יותר יורד מבול כל כך קשה שבלתי אפשרי לראות את הדרך.
    במקרה כזה רצוי לעצור בצד, להדליק אורות מצוקה ולחכות שייחלש המטח כדי להמשיך את הנסיעה.
  • ערפל – ערפל מצמצם את שדה הראייה ועלול להיות מסוכן מאוד, במיוחד בלילה.
    בכניסה לערפל יש קודם כל להאט.
    הדליקו אורות נמוכים, או אורות ערפל אם ישנם ברכב, שכן אורות גבוהים מוחזרים מהערפל וגורמים לסינוור.
    העזרו בסימון הצהוב בצידי הדרך בשביל לשמור על נתיב נכון.

לסיכום

גשם, ערפל, סערות וקור הם רק חלק מהאלמנטים החורפיים שעלולים להוות סכנה.

שינויי מזג האוויר והתנאים שהם יוצרים מהווים גורם חשוב בנהיגה ויש לשקול את כל אלו בכובד ראש לפני תחילת הנהיגה.

בתנאים קיצוניים מומלץ להימנע בכלל מנהיגה.

מלבד כללי הבטיחות המיוחדים לחורף, אל תשכחו להקפיד על הכללים הבסיסיים לנהיגה בטוחה:

  • לעולם לא להסתכל על הפלאפון בזמן נהיגה
  • חגירת חגורות בטיחות לכל הנוסעים ברכב
  • נסיעה רק ע"פ המהירות המותרת בכביש
  • אם עייפים אז לעצור להתרעננות קצרה.

שמרו על עצמכם ועל אחרים בטוחים בכביש ונהגו נכון – גם בחורף.

מעבר לסרגל הכלים