כך תבחרו איזה סוג רישיון לרכב פרטי עדיף לכם להוציא – ידני (הילוכים) או אוטומט?

מה עדיף - רישיון על רכב אוטומט או ידני?

 

מתלבטים איזה רישיון רכב כדאי לכם להוציא, אוטומט או ידני?

לא כולם יודעים, שבשנים האחרונות מתרחש שינוי בשוק הרכבים הישראלי, וכלי הרכב הפרטיים בעלי מערכת הגיר הידני מתרבים ביחס לשנים עברו, בהן מרבית הישראלים העדיפו דווקא גיר אוטומטי.

חשוב להיות מודעים לכך, שההחלטה לגבי סוג הרישיון שתוציאו תשפיע עליכם הרבה מעבר ללימודי הנהיגה, ומכאן שמדובר בהכרעה חשובה שתוצאותיה ילוו אתכם עוד שנים ארוכות.

כל מה שצריך לדעת לפני שמחליטים איזה רישיון להוציא – במאמר שלפניכם.

ההבדלים הבולטים בין רכב אוטומט לרכב הילוכים

אמנם מטבע הדברים ההבדל הקופץ מיד לראש כשמדברים על אוטומט מול הילוכים הוא במערכת הגיר, אבל למעשה מדובר בשוני שבא לידי ביטוי בהיבטים רבים שנוגעים לרכב כולו ולחוויית הנהיגה בכללותה.
לפניכם מספר הבדלים מרכזיים בין רכב בעל גיר אוטומטי לבין רכב שמצויד בתיבת הילוכים ידנית:

הדוושות: לרכב אוטומט יש שתי דוושות: דוושת הגז ולצד דוושת הבלמים ('ברקס').
לעומת זאת, רכב בעל גיר ידני כולל שלוש דוושות: הראשונה לגז, השנייה לבלמים והשלישית – המצמד (קלאץ').
אפשרות נוספת הנה רכב חצי אוטומטי, בו קיימים הילוכים אותם ניתן להעביר על פי בחירתו של הנהג, ללא צורך בלחיצה על המצמד, ועל כן ישנן רק שתי דוושות.
מבחינת סגנון הנהיגה, הנהג אמור לשלוט באמצעות רגל ימינו על דוושות הגז והבלמים גם יחד, לסירוגין, כמובן, בין אם מדובר ברכב אוטומט או בגיר ידני.
ברכבי גיר ידני, רגלו השמאלית של הנהג מופקדת על המצמד, עליו יש ללחוץ עם כל החלפת הילוך.

צריכת הדלק: רכבים ידניים הנם חסכוניים יותר בצריכת הדלק, היות והם מאפשרים לנהגים להתחשב בתנאי הכביש והנסיעה, ולהחליף הילוכים בהתאם למצב המשתנה בזמן אמת.

התנהלות מותאמת יותר לתנאי הדרך המשתנים מאפשרת חיסכון בהוצאות דלק מיותרות.

בנוסף, ראוי לציין שלרכבים אוטומטיים רבים יש למעשה רק שלושה הילוכים, בעוד שרובם המכריע של כלי הרכב בעלי הגיר הידני מצוידים בארבעה או חמישה הילוכים.
מכאן, שהסל"ד (מספר סיבובי המנוע לדקה) ברכבים אוטומטיים נוטה להיות רב יותר, מה שמסביר מכיוון נוסף את צריכת הדלק המוגברת שלהם ביחס לרכבים בעלי הגיר הידני, כפי שניתן לראות בנתונים הספציפיים לכל דגם ודגם.

צורת ההנעה: הנעתו של רכב בעל גיר ידני, נעשית תוך שילוב בין דוושות הבלם (ברקס) למצמד (קלאץ'), ומצריכה מיומנות שמכונה בקרב מורי הנהיגה 'עבודת רגליים' נכונה של הנהג.
לעומת זאת, הנעתו של רכב אוטומטי מחייבת תשומת לב לכך שידית ההילוכים מכוונת למצב חנייה (P), או בהילוך ניטרלי (N), ווידוא שבלם היד (הנד-ברייק/'אמברקס') מורם, כדי למנוע תזוזה בלתי רצויה של הרכב.

תיקונים: מספר התיקונים ותכיפותם תלויים בין היתר בסגנון הנהיגה האישי ברכב, כמו גם בדגם, בחברה ובמודל.
נהג שמשתמש במצמד ברכב ידני באופן שגורם לשחיקתו, ייאלץ להחליפו לעתים תכופות.
מאידך, נהג שרכבו מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, יידרש להחליף או לתקן את כל הגיר אחרי קילומטראז' מסוים (שבמרבית המקרים נע בין 100 ל-200 אלף ק"מ).
בכל הנוגע לעלויות, החלפת מצמד על מלוא האבזור הנלווה, עשויה להגיע לסכומים שדומים למחירי תיקון הגיר האוטומטי.

נוחות: נוחות היא, מטבע הדברים, עניין אישי וסובייקטיבי, והשאלה האם נוח יותר לנהוג על רכב אוטומטי או בעלי הילוכים ידניים – זוכה לתשובות שונות מצד נהגים שונים.
עם זאת, ניתן לומר שבמידה מסוימת הנהיגה על רכב אוטומטי נוחה יותר: היא איננה מחייבת הרבה 'עבודת רגליים', כי יש רק שתי דוושות: דלק ובלם, ולא מצריכה החלפה תדירה של מצבים במוט ההילוכים.
נהגים מסוימים עשויים לחוש שההתעסקות הפחותה עם הילוכים ודוושות מאפשרת להם להתרכז טוב יותר במצב הכביש.
מאידך, נהגים רבים דווקא אוהבים הילוכים ידניים, כי הם מרגישים שליטה טובה יותר על הרכב, ויכולים להתאים את אופן הנהיגה לתוואי הדרך המשתנה.

הגבלות ברישיון: חשוב להיות מודעים לכך, שרישיון נהיגה על רכב בעל הילוכים ידניים, מאפשר לנהג לנהוג גם באוטומט, על פי בחירתו.
לעומת זאת, רישיון נהיגה על רכב אוטומטי מגביל את הנהג, שאינו יכול על פי חוק לנהוג על רכב בעל גיר ידני, הן בארץ והן בחו"ל.

מחיר לימודי נהיגה: מחירם של שיעורי נהיגה על רכב אוטומטי וידני זהים, מבחינת עלות לשיעור יחיד, אבל לעתים הרישיון הידני עשוי להצריך מיומנויות רבות יותר מבחינת הנהג, ולכן משך הלימוד יהיה בחלק מהמקרים ארוך יותר.
לפיכך, רישיון ידני עשוי להצריך מספר רב יותר של שיעורי נהיגה עד שמגיעים למוכנות מלאה למבחן הנהיגה (טסט רישוי מעשי), ובהתאם תהליך הוצאת הרישיון עשוי להיות כרוך בעלות גבוהה יותר.

למדריך המקיף איך לעבור את הטסט בהצלחה

תהליך השלמת רישיון נהיגה על אוטומט לידני

נהגים בעלי רישיון נהיגה אוטומטי, שמעוניינים להשלים את רישיונם גם לרכב בעל גיר ידני, יכולים לעבור מספר מצומצם של שיעורי נהיגה, על מנת לרכוש את המיומנויות הדרושות לתפעול מוט ההילוכים ודוושת המצמד.
מספר שיעורי הנהיגה שיידרש תלוי בקצב התקדמות הלימוד של הנהג, ובשיקול דעתו של מורה הנהיגה.
בתום סדרת שיעורי הנהיגה, ייגש הנהג למבחן מעשי (טסט), ולמבחן תיאוריה, ישלם אגרה על פי דרישות משרד הרישוי, ויוכל לקבל השלמה לרישיון ידני.

לכל הטפסים שתלמידי נהיגה ונהגים חדשים צריכים להכיר, לחצו כאן.

לסיכום, כל נהג וסוג הרכב שמתאים לו, ובין אם תבחרו להוציא רישיון על רכב פרטי אוטומטי או ידני – אנחנו בבית הספר לנהיגה 'קרן', כאן בשבילכם.
אצלנו תוכלו ליהנות ממורי נהיגה מקצועיים, מנוסים ומיומנים, שילמדו אתכם להיות נהגים מעולים ואחראיים, ויקלו עליכם לעבור את מבחן הרישוי המעשי בהקדם האפשרי ובקלות.

למידע נוסף והכוונה מקצועית, צרו איתנו קשר.

מידע נוסף שיעניין אותך

משתפים את מי שאוהבים

כתבו לנו ונחזור אליכם

גלילה לראש העמוד

מבצעים מיוחדים

ללימוד נהיגה על רכב פרטי ידני/ אוטומט

אפשרות לשיעורים כפולים מדי יום

Call Now Button דילוג לתוכן